Hamburg
En oplagt storbyferie med mange ansigter
Hamburg er et sprudlende bekendtskab, som ikke sådan lige lader sig passe ind i en bestemt kasse. Køn er byen ret beset ikke. Eller harmonisk for den sags skyld. I hvert fald ikke ved første øjekast.
Men hvad Hamburg ikke scorer på det æstetiske, genvinder den til gengæld på sin dynamik og mangeartethed. Der er altid gang i noget i Hamburg, og der venter nye oplevelser rundt om hjørnet. På den måde byder et besøg i Hamburg altid på noget nyt i forhold til sidste gang, man besøgte byen.
Brand og bomber
Dagens Hamburg er præget af sin dramatiske forhistorie. En voldsom brand i 1842 og endnu voldsommere bombardementer under 2. Verdenskrig har i store træk udryddet alt, hvad der kunne minde om sammenhængende historisk bygningsmasse i byen.
Derfor er der ikke meget ”alt” (som betyder gammel på tysk) over det historiske centrum, som går under navnet Altstadt.
Der er dog bevaret og genopbygget tilstrækkeligt med bygninger rundt omkring i centrum til at give et indtryk af, hvordan byen engang så ud, da den var et vigtigt medlem af det stærke købmandsforbund, Hansaen i middelalderen.
Blikket mod verden
Nutidens centrum er dog stadig Altstadt og havneområdet ud til Elben. Floden har alle dage været byens livsnerve, og havnen har igennem årene vokset sig større, og større og større, så den i dag regnes for den anden- eller tredjestørste havn i Europa alt efter, hvordan man måler.
I dag har den moderne industrihaven fjernet sig fra centrum, så det, man i dag møder for foden af Altstadt, er de imponerende 1800-talspakhuse, som går under navnet Speicherstadt. Dertil kommer det imponerende operahus, Elbphilharmonie, som en smuk tilføjelse i 2016.
Langs floden strækker en promenade sig vestpå mod den 700 meter lange landingsplads, Landungsbrücke, der i dag er et yndet sted for turister og lokale at slentre omkring.
På opdagelse i kvartererne og parkerne
Udover den gamle bydel og havnen byder Hamburg også på en række andre interessante områder. Er du til fest og farver, så er det bydelen St. Pauli, du skal sætte kursen mod. Og vil du være hip med de hippe, så er det (i skrivende stund – det ændrer sig sikkert hurtigt!) Sternschanze, du skal søge imod.
Trænger du omvendt til lidt fred og ro fra alle storbyindtrykkene, så kan du slentre en tur op igennem det gamle fæstningsanlæg, som i dag fungerer som et langstrakt grønt åndehul. Eller du kan spadsere en tur langs den store sø, Aussenalster.
Alt i alt har Hamburg meget at byde på for de fleste, når du først er ankommet og har lagt den hektiske banegård eller den trafikerede motorvej godt og grundigt bag dig.
Så det er bare med at slippe tøjlerne og kaste dig ud i den spændende tyske storby, som jo bare ligger to timer fra den danske grænse.
Bydele
Altstadt
Altstadt udgør den historiske kerne af Hamburg. Det var her, byen opstod og langsomt udviklede sig. Trods navnet er der ikke fordi, bydelen emmer af historisk nærvær i ret mange af bygningerne. Bydelen er gennem tiden blevet hårdt ramt – først af en omfattende brand i 1842 og senere af bomber under 2. Verdenskrig.
Fikspunktet i Altstadt er det imponerende rådhus fra 1897, der er opført i fineste historiske stil med pomp og pragt. Fra rådhuspladsen fører butiksgaderne Spitalerstrasse og Mönckebergstrasse op til den travle hovedbanegård.
I Altstadt kan man desuden se den fine række af historiske købmandshuse i den gamle gade, Deichstrasse. De høje og fint restaurerede bindingsværkshuse er fra 16-1700-tallet og undgik flammerne i 1842, selvom der netop var i Deichstrasse, branden startede.
Mellem Deichstrasse og rådhuspladsen står resterne af kirken St. Nikolai. Kirken blev slemt skadet under 2. Verdenskrig, og den blev ikke genopbygget. I stedet er den omdannet til et mindesmærke over krigens rædsler. Det 76 meter høje tårn står dog endnu, og heroppefra kan man nyde udsigten over byen.
Altstadt huser også en række historiske kontorbygninger fra starten af 1900-tallet, som har forbindelse til søfarten. Et par af de mest iøjnefaldende bygninger er Chilehaus og Afrikahaus. Kontorhusene er sammen med pakhusene i Speicherstadt optaget på UNESCO’s liste over verdensarv.
Neustadt
Bydelen Neustadt er slet ikke så ny, som den lyder. Den opstod allerede i 1188, da Altstadt var for lille til at rumme byens vækst, og der var behov for en udvidelse. Derfor er Neustadt altså næsten lige så gammel som Altstadt.
Alligevel var der forskel på de to bydele. Neustadt udviklede sig til at være mere for arbejdere og jævne folk, og der blev bygget tæt. Derfor opstod der i løbet af århundrederne nærmest slumlignende forhold i bydelen, indtil branden i 1842 tog fat og lagde store dele af bygningsmassen i aske.
I begyndelsen af 1900-tallet ryddede nazisterne også kraftigt ud i kvarteret, da befolkningen var kendt for sine kommunistiske tilbøjeligheder. Som sidste del i udryddelsen fjernede de allieredes bomber stort set den sidste portion af de gamle huse i 2. Verdenskrig.
I dag er der derfor kun små glimt tilbage af fortiden. Eksempelvis i den lille samling af bindingsværkshuse, der går under navnet Krameramtsstuben. Husene stammer fra 1600-tallet og blev beboet af købmandsenker.
Et andet sted, historien er nærværende, er i Peterstrasse. Her står en række genopførte købmandsgårde og baghuse, som viser, hvordan her har set ud i 1600-tallet.
Pladsen Grosser Neumarkt er hverdagslivets naturlige omdrejningspunkt i Neustadt. Herfra udgår der flere hyggelige gader med butikker og caféer, og området virker på mange måder mere imødekommende og tiltalende end Altstadts højere bygninger og butikscentre.
Mod øst flyder Neustadt sammen med Altstadt og munder ud i den travle promenade, Jungfernstieg, der ligger ud til søen Binnenalster.
Havnen
Hamburg har alle dage været en rigtig havneby, og selvom nutidens moderne containerhavn er rykket længere sydpå, så er der stadig masser af liv i det gamle havneområde. Mod øst ligger det imponerende pakhuskompleks, Speicherstadt, som regnes for at være det største af sin slags i verden.
Speicherstadt består af en række enorme pakhuse opført i perioden 1883-1927, som adskilles af snorlige kanaler. Pakhusene har i de senere år fået selskab af en del nyere byggeri i området HafenCity. Dertil kommer det imponerende operahus, Elbphilharmonie fra 2016.
Længere mod vest ligger det ældre havneområde centreret omkring Landungsbrücke. Her lagde skibe til og fra, før Speicherstadt blev opført. I dag er det især mindre og større turbåde, der lægger til ved de flydende pontoner.
I forlængelse af Landungsbrücke ligger desuden den gamle tunnel under Elben, som i dag fungerer som fodgænger- og cykeltunnel og er værd at dykke ned i.
En tur igennem Hamburgs havneområde fra Speicherstadt til Landungsbrücke er ganske enkelt obligatorisk, hvis du vil have en fornemmelse af, hvad der har formet byens historie frem til i dag.
St. Pauli
De fleste kender nok gaden Reeperbahn, som er Hamburg lange – og lidt lumre – festgade. Gaden ligger i bydelen St. Pauli, som egentlig hørte under nabobyen Altona engang. I dag er St. Pauli en integreret del af Hamburg, og mange turister sætter kursen mod den farverige bydel.
St. Pauli er også navnet på det ene af byens to store fodboldhold, og holdets stadion ligger i bydelen. Lige ved siden af stadion ligger den store åbne plads, Heiligengeistfeld, som det meste af året henslumrer som et stort, goldt betonlandskab.
Tre gange om året bliver pladsen dog vækket til live, når Hamburger Dom indtager pladsen. Det er et enormt tivoli med forlystelser, snackboder, musik og gøgl, som finder sted en måneds tid henholdsvis i foråret, om sommeren og sidst på efteråret.
Ved siden af festivalpladsen står den enorme bunker ved Feldstrasse, som er åben for publikum og har fået tilføjet en grøn tagterrasse.
Stenschanze
I forlængelse af St. Pauli ligger bydelen Sternschanze, der er stedet at hænge ud, hvis du vil være med på noderne. Her ligger små vinylcaféer side om side med strikkebutikker, meget lokale købmænd og veganske spisesteder.
Her er loppemarked i den gamle slagtehal, her er gang i det alternative kulturmiljø, og her er godt med graffiti over det hele.
En del af området udgøres af den store park Schanzenpark, hvor et ottekantet vandtårn (nu hotel) løber med opmærksomheden.
Altona
Altona hørte fra 1640-1867 til Danmark. Her forsøgte flere konger flere gange at opbygge en by, som kunne hamle op med Hamburg. Op igennem 1700-tallet havde byen pæn succes, og den voksede godt – faktisk så godt, at den var en af de største byer i Danmark.
I dag er der stadig levn fra den danske tid i byen – især på og omkring gaden Palmaille. Her opførte den danske arkitekt C.F. Hansen en del pragtvillaer, som stadig står der i dag.
I 1867 blev byen overdraget til Preussen og i 1937 blev den en del af Hamburg.
Altona er i dag nok først og fremmest interessant at besøge, hvis du vil på jagt efter spor fra den danske fortid.
Blankenese
Selvom den gamle fiskerlandsby, Blankenese, i dag er en del af Hamburg, så er pulsen helt anderledes herude. Landsbyen er i dag et populært udflugtsmål med sine stejle trappegader, gamle fiskerhuse og mondæne strandvillaer.
Er du vandrefrisk, kan du følge vandreruten Elbuferweg, som starter i Altona og går hele vejen langs Elben ud til Blankenese. Turen er i alt godt 12 kilometer.
Seværdigheder
Rådhuset
Hamburgs rådhus er vel nok det mest berømte vartegn i byen. Det enorme byggeri ligger i hjertet af Altstadt, og det er opført på over 4000 egetræspæle. Det måler 113 meter i bredden og tårnet rager 112 meter i vejret. Rådhuset er opført i nederlandsk renæssancestil og stod færdigt i 1897.
Rådhuset erstattede byens tidligere rådhus, som blev sprængt i stykker i 1842 i et desperat forsøg på at inddæmme den brand, som var i gang i byen. Det lykkedes ikke. Tværtimod var den sprængte bygning blot med til at sprede branden yderligere…
Rådhuset gik på mirakuløs vis næsten uskadt gennem 2. Verdenskrig, så det i dag fremstår så funklende fint, som det gjorde i 1897.
I dag holder byens og bystatens regering stadig til i bygningen, men man må som turist godt kigge ind. Og det er en rigtig god idé at gøre. For det er virkeligt et overdådigt syn, der venter.
Vil du opleve hele rådhusets pragt, kan du melde dig til en af de guidede ture, som finder sted.
Jungfernstieg
Den elegante promenade, Jungernstieg, er et møde mellem det mondæne Hamburg og hverdagens Hamburg. De smukke palæer langs gaden er typisk opført i 1800-tallet, og gaden var den første, der blev asfalteret.
Navnet på gaden henviser til den gamle tradition med, at byens rigmænd lod deres ugifte døtre promenere op og ned ad gaden i 1800-tallet. Givetvis under opsyn og med udsigten til et godt giftermål for øje.
I dag er det alle hamburgere og turister – høj som lav – som slentrer op og ned ad promenaden eller hænger ud på en af caféerne. Der er også fra Jungfernstieg, man kan hoppe ombord på en af de mange turbåde, som sejler ud på søerne Binnenalster og Aussenalster.
Speicherstadt
Speicherstadt består af en række enorme pakhuse, som blev opført i perioden 1883-1927. De blev opført som en konsekvens af, at Hamburg blev en del af Tyskland i 1871. I den forbindelse blev der forhandlet om, hvordan byen kunne bevare sin toldfrihed, og det endte med, at der blev udpeget et område ved Altstadt, som måtte fungere som frihavn.
Det var hér i den nye frihavn, Speicherstadt skød op – i øvrigt på bekostning af op imod 20.000 mennesker, som måtte forlade deres huse for at give plads til de nye havnebygninger.
I dag står Speicherstadts mange markante pakhuse som et smukt ensemble og et helstøbt arkitektonisk værk, som også er blevet anerkendt som verdenskulturarv af UNESCO.
Der er opført en del fodgængervenlige gangbroer i Speicherstadt, så du ganske uforstyrret kan vandre omkring og hen over kanalerne i området.
Vil du blive klogere på bydelens historie, så kig ind i Speicherstadtmuseum eller hop på en af de mange turbåde, som sejler gennem kanalerne i bydelen.
Elbphilharmonie
Hamburgs fine og hundedyre operahus ligger på det, man må kalde en præmieplacering i HafenCity. Helt ud til vandet og med en 360 graders panoramaudsigt over Hamburg på toppen af tagterrassen i 37 meters højde.
Elbphilharmonie åbnede i 2016 – med syv års forsinkelse og til en slutpris der endte på svimlende 789 millioner euro. Noget dyrere end de budgetterede 77 millioner euro, må man sige.
For de mange penge har indbyggerne fået et spektakulært operahus med tre koncertsale og en offentligt tilgængelig udsigtsterrasse. Byggeriet med den svævende og bølgende glaskuppel på toppen er forståeligt nok blevet et stort besøgshit – også hvis du ikke er interesseret i klassisk musik.
Vil du undgå kø for at indløse en gratis billet, kan du booke og betale for en billet på forhånd for 4 euro. For de penge slipper du for den lange kø til de gratis billetter.
Landungsbrücke
Byens gamle havn bliver i dag først og fremmest brugt til at sende turister ud på opdagelse – enten til Speicherstadt eller den moderne havn eller på minicruise langs Elben. Men tidligere var det fra Landungsbrücke, handelsskibe lagde til og fra. Blandt andet sejlede millioner af europæere mod Amerika i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet for at prøve lykken.
Den massive stenbygning ved Landungsbrücke er opført i starten af 1900-tallet. Foran bygningen ligger adskillige flydende pontoner, hvor skibene i dag lægger til.
En populær promenade forbinder Landungsbrücke med Speicherstadt og Altstadt. Husk også at tage turen ned i dybet, hvor den gamle Elbtunnel venter. Læs mere om tunnelen herunder.
Alter Elbtunnel
Hvis du har det fint med at tænke på, at du står i et rør 23 meter under under Elben, så er Alte Elbtunnel et besøg værd. Den 426,5 meter lange tunnel, Alter Elbtunnel, blev opført i 1911 for at fragte arbejdere til og fra værfterne på øen Steinwerder.
Alene de to første år pendulerede 20 millioner mennesker frem og tilbage gennem tunnelen. Dertil kom hestevogne og enkelte biler, som blev hejst ned til tunnelen i store elevatorer.
Den lange tunnel er et specielt syn og helt sikkert værd at se nærmere på, hvis du altså kan leve med tanken om at befinde dig et godt stykke under vandet.
Bunkeren ved Feldstrasse
På grænsen mellem St. Pauli og Sternschanz – og lige ved U-bahn’en Feldstrasse, ligger en af Hamburgs mest markante bygninger. Det drejer sig om bunkeren, som går under navnet Hochbunker eller Flakturm IV og siden 2024
Grüner Bunker St. Pauli. Kolossen måler 75 meter på alle kanter og 35 meter i højden.
Bunkeren blev opført i 1942 som tilflugtssted, når allierede bombefly fløj hen over byen. Den var bygget til at huse 18.000 mennesker, men der var op til 25.000 mennesker gemt herinde, mens krigens bombardementer stod på.
Efter krigen blev bunkeren en overgang brugt til boliger, men siden er kreative hoveder rykket ind, så der i dag er blandt andet caféer og hotel i bunkeren.
I 2024 fik bunkeren tilføjet en fin tagterrasse, som er en god grøn tilføjelse til alt det grå. Der er fri adgang til tagterrassen. Samtidig er der adgang til en lille udstilling om bunkerens historie på det gamle bunkertag, som altså nu gemmer sig under det nye grønne tag. Læs mere her på bunker-stpauli.de
Mere om Hamburg
Museer
Der findes et utal af små og store museer i Hamburg. Vi har selv kun besøgt kunstmuseet for alt for mange år siden og vil ikke liste alt for meget op, som vi reelt ikke ved så meget om her på siden. Derfor anbefaler vi, at du besøger Hamburg.de og kigger nærmere på de mange forskellige museer der. God fornøjelse!
Kirker
Hamburg ligger ikke i top, når det kommer til velbevarede kirkemonumenter i bybilledet. Men der er dog en del kirkebygninger rundt omkring i byen, som er værd at kigge nærmere på:
St. Nikolai
Denne gotiske kirke fra slutningen af 1100-tallet blev udsat for et så voldsomt bombardement under 2. Verdenskrig, at den aldrig blev genopbygget. I stedet står tårnet og de øvrige ruiner som et minde om krigens rædsler. Det er muligt at køre op i tårnet med elevator.
St. Michaelis
Barokkirke opført i 1600-tallet. Kirken ligger i bydelen Neustadt. Det er muligt at komme op i det 132 meter høje kirketårn og nyde udsigten over byen.
St. Katharinen
Opført i 1400-tallet. Kirken ligger tæt på Speicherstadt. Under 2. Verdenskrig blev kirken slemt beskadiget, men den er i dag genopbygget.
St. Petri
Byens hovedkirke, som ligger ved gågaderne i Altstadt. Den blev oprindeligt opført i slutningen af 1100-tallet, men blev slemt beskadiget under den store brand i 1842. Undgik til gengæld ødelæggelser under 2. Verdenskrig.
Grønne åndehuller
Der findes en del grønne områder i Hamburg, som man kan søge imod, hvis man trænger til et hvil:
Grosse Wallanlagen
Denne park er anlagt, hvor byens gamle befæstning engang omgav byen. Den nordlige og vestlige del af forsvarsværket er nu omdannet til park. Her kan du slentre en tur og nyde den forholdsvise ro. En del af parkanlægget huser byens botaniske have.
Sternschanzenpark
Denne bypark ligger i forlængelse af Grosse Wallanlagen og støder op til den hippe bydel Stenschanz. Mest øjnefaldende er det ottekantede vandtårn, som står på en bakke i parken og i dag er omdannet til hotel.
Aussenalster
Langs begge sider af byens store sø, Aussenalster, er der grønne områder. Især på søens vestlige bred er der masser af grønt og gode vandrestier hele vejen fra centrum og op til enden af søen ved broen Krugkoppel.
Grundlæggelse og ind i Hanseforbundet
Hamburg blev grundlagt i starten af 800-tallet, hvor det tysk-romerske rige ønskede en forsvarspost ved Elben. Målet var primært at holde slaviske stammer på afstand.
I slutningen af 1100-tallet blev byen tildelt rettigheder som en fri by med ret til toldfri handel, og det satte fut i udviklingen. Byen var dog plaget af angreb fra danskerne, som flere gange erobrede Hamburg. I 1227 blev danskerne dog endegyldigt bekæmpet.
I 1241 indgik Hamburg en alliance med nabobyen Lübeck. Denne alliance udviklede sig senere til Hanseforbundet, som i de kommende mange år blev et magtfuldt forbund med fokus på handel og forsvar.
I de kommende århundreder voksede byen kraftigt på trods af en ødelæggende brand i 1284 og pest i 1300-tallet.
Den store brand
I de kommende århundreder voksede byen kraftigt på trods af en ødelæggende brand i 1284 og et alvorligt udbrud af pest i 1300-tallet.
Byen fik en børs i 1558 (den tredje i Europa efter Amsterdam og London) og søfartshandlen blomstrede.
I 1842 fik udviklingen dog en brat ende. En brand brød ud i Deichstrasse, og det blev starten på en katastrofe. I de kommende dage hærgede flammerne og lagde en tredjedel af byen i ruiner.
Byens rådhus blev sprængt i stykker i et forsøg på at dæmme op for ilden, men uden held. Branden raserede hele vejen igennem byen og stoppede først i Neustadt ved den vej, der i dag er kendt som ”Brandsende”.
Storbyen opstår
I 1871 blev Hamburg en del af det Tyske Rige. Samtidig bevarede byen dog sin selvbestemmelse, og der blev oprettet en toldfri zone i centrum, hvor bydelen Speicherstadt opstod.
Det blev starten på en voldsom vækstperiode, som blandt andet sendte indbyggertallet op over en million.
Verdenskrige
Udbruddet af 1. Verdenskrig satte dog en stopper for udviklingen. Her mistede byen 35.000 indbyggere og mange af de gamle handelsruter til tyske kolonier lukket.
Ulykkerne fortsatte under 2. Verdenskrig. Hamburgs jødiske befolkning, som på det tidspunkt var Tysklands største, blev stort set udryddet. Samtidig blev byen hårdt ramt af bomber. I alt blev der kastet 39.000 ton bomber over byen.
Efter krigen blev Hamburg udråbt til en fri bystat som en af 16 delstater i Tyskland.
Billeder fra Hamburg
Kort over Hamburg
Byer i nærheden
Buxtehude
Hansestad med harer og pindsvin
Celle
Studier i bindingsværk
Glückstadt
Kongeligt dansk aftryk ved Elben
Itzehoe
Historisk handelsby i det sydlige Holstein.
(Annonce)
Föhr
Grøn vadehavsø med masser af historiske huse
Harzen
Skovklædte bakker og idylliske bindingsværksbyer
Holsteinische Schweiz
Frodige skove med bakker og hundrevis af søer
Ostfriesland
Flotte, flade ferieoplevelser ved Vadehavet
(Annonce)
Bindingsværksruten
Tag på rundtur til bedårende bindingsværksbyer
Eventyrruten
Spændende byer og gode eventyr går hånd i hånd
Gode stop langs A7
Tag et selvvalgt motorstop i en af disse billedskønne byer på din vej sydpå
Saltruten
Cykelferie langs den historiske salt-handelsvej
Kurbyer
Der findes over 350 tyske kurbyer. Bliv lidt klogere på fænomenet.
Over grænsen
Gå med over en række spektakulære grænseovergange
Rom i Flensburg
Se og smag på byens stolte rom-historie
Tyske øl
Tænk, at vand, gær, bygmalt og humle kan smage godt på så mange måder